Szkolenie na sternika jachtowego według systemu PZŻ
Czytając opis planu według którego odbywa się szkolenie na sternika jachtowego, należy pamiętać, że jest to tylko plan. Jego realizacja w ogromnym stopniu zależy od warunków pogodowych, szybkości nauki załogi i wielu innych czynników. Staramy się zawsze w pełni realizować założenia szkolenia, jednakże podany niżej opis należy traktować jedynie orientacyjnie i poglądowo. Instruktor każdorazowo dostosowuje realizację szkolenia do aktualnych warunków.
Zaokrętowanie
O
godz. 17:00 zbiórka załogi w Marinie Dalmacija w Šukosanie w Chorwacji.
Zakup prowiantu i sztauowanie rzeczy osobistych, zapoznanie z jachtem i
jego obsługą, szkolenie z zasad bezpieczeństwa, omówienie planu
szkolenia. Wieczór integracyjny.
Plan kursu
Nasz
kurs jest bardzo intensywny, gdyż chcemy Wam przekazać maksymalną dawkę
praktycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych przyszłym skipperom.
Zaczynamy wcześnie rano szybkim śniadaniem i omówieniem bieżącego dnia.
Wypływamy na wodę i do przerwy obiadowej ćwiczymy manewry na żaglach i
na silniku. To najważniejsze elementy naszego szkolenia, dlatego
pływania będzie bardzo dużo.
Przerwa obiadowa trwa około 1.5 godziny i pozwala zregenerować siły przed kolejną porcją manewrówki. Po obiedzie spędzimy jeszcze 2-3 godziny na wodzie. A wieczorem czas zabrać się za teorię i praktyczne ćwiczenia z nawigacji i locji. Oczywiście nie skupiamy sie tylko na teorii. Zdobytą w trakcie wykładów wiedzę będziecie mogli wykorzystać prowadząc nawigację w trakcie przelotów pomiędzy portami i zatokami północnej Dalmacji.
Oprócz programu szkolenia opracowanego przez PZŻ nasz instruktor przekaże Wam cenne wiadomości dotyczące żeglowania w Chorwacji. Znajomość lokalnych zwyczajów, warunków atmosferycznych, ciekawych miejsc bardzo pomoże przy pierwszym samodzielnym rejsie po Adriatyku.
Program szkolenia
Manewry na żaglach:
- zwrot przez sztag i rufę,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- człowiek za burtą,
- stawanie w dryf.
Manewry na silniku:
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- człowiek za burtą,
- zacieśnianie cyrkulacji,
- dojście do boi,
- odejście od boi
- stawanie na kotwicy.
Szkolenie teoretyczne
- Przepisy,
- Wiadomości o jachtach morskich, ich wyposażeniu i obsłudze,
- Teoria żeglowania,
- Nawigacja,
- Locja,
- Meteorologia,
- Sygnalizacja,
- Ratownictwo,
Egzamin
Egzamin
odbywa się ostatniego dnia kursu przed komisją egzaminacyjną PZŻ.
Sprawdzane będą wiadomości teoretyczne i umiejętności wykonywania
manewrów. Pierwsza część egzaminu to test jednokrotnego wyboru
sprawdzający znajomość teorii. Jego uzupełnieniem może być również część
ustna.
Po teorii uczestnicy wypływają wraz z komisją na akwen treningowy i wykonują zadane przez egzaminatora 2-3 manewry.
Jesteśmy pewni, że każdy kto dobrze przyłoży się do nauki w trakcie naszego kursu zda egzamin.
Bavaria 34 to bardzo popularny 3-kabinowy jacht. Dzięki dobrym właściwościom nautycznym, przemyślanym i funkcjonalnym rozwiązaniom pod pokładem, obszernemu wnętrzu i wygodzie żeglowania jachty te zyskały wielką popularność. Można je spotkać niemalże w każdym porcie i w większości firm czarterowych.
Żagle:
Jacht wyposażony jest w komplet żagli. Genua rolowana jest na sztywnym sztagu a grot rolowany do masztu. System rolowania pozwala bardzo szybko i prosto dostosowywać powierzchnię ożaglowania do aktualnych warunków pofgodowych bez konieczności wychodzenia na dziób.
Vovo-Penta o mocy 28 KM z mechaniczną przekładnią. Zbiornik paliwa o pojemności 150 l. Średnie zużycie paliwa około 2.4 litra na godzinę. Średnia prędkość około 4.0 - 4.5 węzła. Jacht bardzo dobrze manewruje na silniku.
Wyposażenie:
Wyposażenie nawigacyjne: GPS z chartplotterem, VHF, log, sonda, wiatromierz, aktualne mapy nawigacyjne, locje.
Wyposażenie bezpieczeństwa: ponton, pirotechnika, pławka dymna, kamizelki asekuracyjne.
Wyposażenie hotelowe: kuchenka gazowa z piekarnikiem, lodówka, toaleta, prysznic z ciepłą wodą, radio z CD, bimini, owiewka, drewniany trap.
Wnętrze:
Wnętrze jachtu zaskakuje obszernością i dobrym rozplanowaniem. Na rufie znajdują się dwie dwuosobowe kabiny z podwójną koją. Na dziobie znajduje się obszerna kabina z podwójną koją. Przestronna i jasna mesa mieści dwie kanapy na których wygodnie usiądzie cała załoga. Na lewej burcie znajduje się wygodny kambuz.
Duży i dobrze wyposażony kącik nawigacyjny oraz toaleta z prysznicem dopełniają obrazy wygodnego i komfortowego jachtu.
Egzamin: na patent sternika jachtowego PZŻ
UWAGA: W dniu 16 października 2012 roku wygasło dotychczasowe Rozporządzenie Ministerstwa Sportu i Turystyki regulujące wydawanie patentów żeglarskich. Nowe przepisy, zgodnie z informacją z Ministerstwa, powinny ukazać się na początku roku 2013. Opublikowany projekt Rozporządzenia nie zmienia w sposób istotny wymagań dotyczących szkolenia i egzaminu na sternika jachtowego.
Jeżeli - co według nas jest bardzo mało prawdopodobne - nowe Rozporządzenie nie zostanie wydane przed terminem egzaminu, kurs zakończy się jedynie egzaminem wewnętrznym przeprowadzonym przez naszą firmę.
Projekt nowych przepisów przewuje, że patent sternika jachtowego upoważnia do prowadzenia jachtów żaglowych o długości do 12 m po morzach zamkniętych bez ograniczeń (Bałtyk, Śródziemne), a na pozostałych morzach w odległosci do 20 Mm od najbliższego portu schronienia.
Egzamin przeprowadzany jest ostatniego dnia kursu przez komisję PZŻ i składa się z części teoretycznej i praktycznej. Każdy egzaminowany musi rozwiązać test teoretyczny oraz wykonać przewziane w programie szkolenia manewry.
W szkoleniu może wziąć udział każdy. Jednak aby po szkoleniu przystąpić do egzaminu na patent sternika jachtowego, należy spełnić następujące wymagania:
- ukończone 18 lat;
- patent żeglarza jachtowego lub wiedza i umiejętności na jego poziomie;
- staż na wodach morskich minimum 150 godzin, udokumentowany opiniami z rejsów;
Dojazd i powrót nie są wliczone w cenę rejsu.
Oferujemy dedykowane żeglarzom połączenie Polski i Chorwacji, obsługiwane przez nowe i komfortowe autokary. Wyjazd z Polski w piątek i powrót w niedzielę oraz przystanek tuż przy marinie to główne zalety tej oferty.
Cena przy wyjeździe z Warszawy, Polichna, Łodzi i Wrocławia: 474 PLN / osoba.
Cena przy wyjeździe z Częstochy, Opola, Krakowa, Żor, Ciesza: 444 PLN / osoba.
Rejs rozpoczynamy w Marinie Dalmacija w Šukosanie koło Zadaru. Zbiórka załogi zaplanowana jest w sobotę o godzinie 17:00.
Wyokrętowanie załogi po rejsie w sobotę do godz. 09:00.
Cena brutto w PLN zawiera: miejsce na jachcie, szkolenie praktyczne i teoretyczne zgodne z programem PZŻ, podatek VAT, ubezpieczenie.
Cena nie zawiera:
wyżywienia, paliwa, opłat portowych, opłaty klimatycznej, sprzątania
końcowego, opłaty za transit log, opłaty za egzamin i wydanie patentu,
opłaty za transport.
Zaliczka: 50% płatne przy podpisaniu umowy. Reszta: 50% na 5 tygodni przed rozpoczęciem szkolenia.
Rabat: -3% przy płatności jednorazowej (tylko przy rezerwacji na więcej niż 5 tygodni przed rozpoczęciem szkolenia). Dopłata: +3% przy płatności w trzech ratach.
Koszty związane z opłatami portowymi, paliwem, opłatą klimatyczną i wyżywieniem pokrywane są ze wspólnej kasy jachtu, po około 100 EUR za osobę na tydzień. Instruktor jest zwolniony z wpłat do wspólnej kasy jachtu. Transit-log: 90 EUR do podziału na całą załogę.
W dniu rozpoczęcia szkolenia zostanie pobrane ubezpieczenie kaucji 100 EUR do podziału na całą załogę plus 100 EUR kaucji, również do podziału na całą załogę. Kaucja zostanie zwrócona w całości w dniu wyokrętowania, jeżeli jacht i wyposażenie jachtu w dniu zakończenia rejsu będzie w stanie niepogorszonym i nie powstały na nim żadne straty.
Opłata za egzamin i wydanie patentu wynosi 350 PLN (dla młodzieży uczącej się, do 26 lat opłata wynosi 175 PLN). Opłata pobierana jest przez komisję egzaminacyjną w gotówce przed rozpoczęciem egzaminu.